Politie, Facebook en die nieuwe reactiebuttons

Dat adverteerders kunnen profiteren van Facebooks nieuwe reactiebuttons (like, love, haha, wow, sad, angry) leidt natuurlijk geen twijfel. Maar kunnen polities en opsporingsdiensten dat ook? Volgens een bericht op Reveal News wel! Met de zes nieuwe emoji ‘determining emotion and sentiment through Facebook could now be exponentially simpler’ – zie ook het aantal recente rechtszaken waarin emoji een rol spelen. Sterker nog, schrijft Reveal: hoewel de nieuwe emoji niet specifiek ontworpen zijn voor law enforcement, kunnen ze wel bepalend zijn bij het al dan niet strafbaarstellen of schuldig bevonden worden. Al was het maar omdat nu duidelijker is wel sentiment er achter die emotie zit – mooie extra kolommetjes in een analyse-spreadsheet. Anderen betwijfelen echter de opsporingswaarde. Burgerrechtenadvocaat Lee Rowland bijvoorbeeld, actief bij de ACLU, denkt dat de politie alleen maar méér gaat vastleggen en nog meer data wil gebruiken om bijvoorbeeld profielen mee te bouwen. Hij verwijst naar een zaak waarin een zwarte jongen onterecht werd vastgezet omdat zijn profiel overeen kwam met dat van échte criminelen. Onduidelijk blijft vooral de waarde van (straat- of jongeren)taal en emoties op sociale media. Is een haha-emoji nou echt zo bedoeld of alleen maar cynisch? ‘Natuurlijk kun je met emoji dreigingen uiten’, zegt Rowland, maar je doet op zich niks illegaals als je online ‘your like or love’ aangeeft.

Advertenties