Facebook “is thermometer na een ramp”

Dat ambtenaren in Den Haag in de dagen na de ramp met MH17 ‘nauwlettend’ sociale media in de gaten hielden, is niet verrassend. volgens Wouter Jong, adviseur crisisbeheersing bij het Genootschap van Burgemeesters, zijn die sociale media ‘aan het begin van een crisis een goede thermometer’. Op die media overheerste in die periode niet alleen medeleven maar ook werd er al volop gespeculeerd over de oorzaak en de daders. Een analyse van alle berichten leert dat er op Nederlandstalige sociale media vooralsnog geen claims dan wel ‘juichreacties’ binnenkwamen. Jong zegt tegen de NOS dat het volgen van sociale media bij rampen of crises ‘min of meer standaard’ is geworden, onder meer om de communicatie daarop af te stemmen. Toen MH17 werd neergehaald, vreesden ambtenaren met name voor onrust vanwege de onmacht van Nederlandse hulpverleners. Veel mensen vroegen zich af of er in Den Haag nog wel wat gebeurde. En dan ‘moet je iets met zo’n sentiment’. Sociale media zijn daarbij niet leidend, stelt Jong. ‘Zo is lang niet iedereen actief op Twitter of Facebook en het is haast onmogelijk om ieder bericht te lezen. Maar je kunt die informatie filteren en er een analyse op draaien. Het geeft een indicatie van het algemene sentiment’.

Advertisements