Oostenrijk: Dochter klaagt ouders aan voor Facebook-foto’s

Tja, privacy. In Karinthië, Oostenrijk heeft een 18-jarig meisje haar ouders aangeklaagd omdat pa en ma vroeger ‘intieme foto’s’ van hun dochter op facebook hebben gezet. Volgens het meisje, door Die Ganze Woche voor het gemak ‘Anna Maier’ genoemd, is haar leven een hel, sinds in 2009 de foto’s online kwamen. Op de foto’s is onder meer te zien hoe paps en mams Anna’s luier verschonen en hoe ze op het potje leert plassen. Tja. Kinderfoto’s – facebook lijkt er welhaast voor uitgevonden. Maar volgens Anna ‘boeide het mijn ouders niet of ik naakt op de foto stond’. Naar eigen zeggen heeft ze herhaaldelijk gevraagd de (in totaal bijna vijfhonderd …) foto’s weg te halen maar weigeren haar ouders dat. Een week nadat ze 18 werd, heeft ze nu een civiele rechtszaak aangespannen, deze dient november as. Volgens haar advocaat maakt ze een goede kans. Paps betwijfelt dat. ‘Ik ben fotograaf, ik mag mijn eigen foto’s online zetten’.

