“Nog lang niet iedereen snapt sociale media”, zegt politiechef

Allemaal leuk dat getwitter en die postings op facebook, maar nog lang niet iedereen kán dat. Het Hoofd woordvoering van de politie München, Marcus da Gloria Martins reageert in Der Spiegel op alle geruchten, onwaarheden en samenzweringscomplotten die op sociale media verschenen op de avond van de aanslag in München, een paar maanden geleden. Da Gloria Martins werd de dagen na de aanslag bij McDonalds geprezen voor de nuchtere manier waarop hij, namens Polizie München, twitterde. Hij zegt ervan overtuigd te zijn dat veel mensen die op sociale media actief zijn, nauwelijks geleerd hebben hoe ze die media moeten gebruiken. ‘Der überwiegende Teil derer, die heute soziale Medien benutzen, sind für dieses Medium noch nicht bereit’. Met name de foto’s en filmpjes die rondgingen – zonder duiding, zonder context – hebben er zelfs aan bijgedragen dat de amok nog sterker werd. ‘die Gerüchte sind so komplett außer Rand und Band geraten’. Waar traditionele media met journalisten, al dan niet ter plaatse, het nieuws kunnen duiden en hele redacties beeldmateriaal filteren, gaat het op sociale media volstrekt anders – iedereen filmt en fotografeert, de ene foto nog gruwelijker dan het andere filmpje, iedereen wil zijn ‘fifteen seconds of fame’ en vooral, meedoen. Met veel gespeculeer, geruchten, onbevestigde berichten en een hoog ‘zou kunnen’ gehalte tot gevolg. Een tweet waarin het gaat over ‘Meldungen von Schüssen am Stachus’ wordt dan al gauw geretweet als ‘Schüsse am Stachus’. Da Gloria Martins benadrukt dat al die twitteraars en facebookers vooral bewust moeten worden van het feit dat ze met een slordig geformuleerd berichtje de eerste schakel in een ‘großen Fehlinformations- und Irritationskette’ kunnen zijn.