Hoe de VS met guerilla marketing op Facebook IS bestrijdt

De wonderbaarlijke en ongekende mogelijkheden van Facebook Advertising kun je natuurlijk ook als politie of opsporingsorganisatie gebruiken. Dat leert het voorbeeld van het Amerikaanse State Department, mooi beschreven in The Washington Post, waarbij anti-IS filmpjes getoond worden op facebookpagina’s. Denk aan een tiener in Tunis die zijn smartphone of laptop checkt voor onthoofdingsfilmpjes. Die ziet dan eerst ‘reclame’, in dit geval een filmpje waarin moslims de moraal van de terroristen bespreken die onschuldigen slachten en tienermeisjes als seksslaaf inzetten. Een briljante zet: de reclamefilmpjes worden op miljoenen schermpjes bekeken, aldus de Post die lovend schrijft over de guerilla marketing tactiek en de ideologische oorlog tegen IS. ´These are highly targeted messages that go to the most vulnerable audiences: people who are susceptible to recruitment’, zegt Michael Lumpkin, de (gepensioneerde) Navy Seal die de actie bedacht. Er is ook kritiek, vooral van mensen die niet meegaan met de tijd. Zij stellen dat het maken van de filmpjes geen overheidstaak is en dat niet meetbaar is of het wel resultaat heeft. De filmpjes zijn ondertussen meer dan 14 miljoen keer bekeken, in drie landen slechts. En dat voor 15 mille, lacht Lumpkin. ‘You can buy an audience. And you make sure you’re hitting them with the best information based on their profiles. That’s good business’.

Advertisements