Meldingen van fraude nemen toe, maar ook de creativiteit van verzekeraars

Waar het aantal meldingen van verzekeringsfraude toeneemt (in 2016 met 21%), stijgt ook de creativiteit waarmee verzekeraars die bedriegers aanpakken, schrijft De Volkskrant. Open source intelligence, openbronnen-onderzoek of hoe je het ook noemen wilt, speelt daarbij een grote rol. Immers, wie bij de verzekering meldt dat hij op een zaterdag een gouden ketting per ongeluk in de kliko heeft gegooid en dat die kliko anderhalf uur later is opgehaald, moet niet gek opkijken als de verzekeraar online snel vindt dat er op zaterdag helemaal geen vuilnisophaaldienst is. En als de op vakantie verloren camera, na de opgegeven diefstaldatum nog vrolijk op facebook-foto’s te zien is … Tja. Zorgverzekeraar CZ meldde onlangs nog dat vakantiegangers die in Thailand een ziekenhuisopname claimden voor voedselvergiftiging, gewoon achthonderd kilometer verderop op het strand lagen. Enfin. Van de 31 duizend meldingen bij verzekeraars bleken er in 2015 zo’n 8500 niet in orde, 7% meer dan in 2014. Bij de Nederlandse verzekeraars zijn vierhonderd ‘fraudejagers’ actief die dagelijks voor ruim twee ton aan fraudeclaims ontdekken, meldt het Verbond van Verzekeraars. Onduidelijk is of er vaker gefraudeerd wordt of dat verzekeraars dit vaker melden. In ieder geval is de opsporing ervan soms gemakkelijker, gezien de enorme aantallen mensen die op media als facebook alle vakantiefoto’s delen, overal inchecken etcetera.

Advertenties