Dark social, webagenten, social messaging en chatbots

Mooie blog van Rick de Haan bij Frankwatching, over het fenomeen social messaging. Dat is in opkomst, nu gebruikers steeds vaker kiezen voor besloten platforms en één-op-één manieren van communicatie. De Haan noemt social messaging ‘een onmisbare manier om naast fysiek ook online waakzaam en dienstbaar te kunnen zijn’. Maar ook een die voor problemen zorgt, kijk maar naar Whatsapp: 24/7 bereikbaarheid van de wijkagent, de privacy van deelnemers en content. Hoe dan ook, de politie ‘omarmt’ de digitalisering en beseft volgens De Haan ‘dat de straat iniddels ook virtuele wijken als Facebook, Instagram, Snapchat en WhatsApp kent’. Maar als gesprekken steeds vaker op besloten platforms plaatsvinden, moet je daar wél aanwezig zijn en actief meedoen op die platforms. Maar ja, dat wringt weer met ‘blauw op straat’. De Haan pleit daarom voor bots, slimme assistenten die een online gesprek met je kunnen voeren, zoals de virtuele medewerkers van bedrijven als Google en Apple nu al doen. Geen ‘robocop-bot’ die alle online gesprekken volgt, maar eentje die vragen kan beantwoorden, meldingen kan doorgeven aan de meldkamer, slim kan doorverwijzen of doorschakelen naar een echte agent. ‘Zou zo’n bot niet dé oplossing zijn om te realiseren dat de politie altijd waakzaam en dienstbaar is, ook online?’

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s