“We zijn allemaal televisies”

‘Persoonlijk, emotioneel, rauw en instinctief’, moest Facebook Live worden van Mark Zuckerberg. Nou, dat is het geworden. Maar vermoedelijk op een andere manier dan Zuckerberg voorzien had. Het medium komt bijna dagelijks negatief in het nieuws, na weer een live gestreamde schietpartij, verkrachting of ander gewelddadig delict. De stroom van geweld leert ons één ding: we zijn zelf allemaal televisies, schrijft Sander Duivestein bij Marketingfacts, bij een lijstje van ‘schrikbarende’ misstanden die live werden uitgezonden. Hij doet een poging te verklaren hoe de ‘angst voor existentiële isolatie’ bij sommige mensen doorslaat in de ‘need to be seen’. Met de smartphone als middel om een einde te maken aan een ongezien leven, ‘in een samenleving die draait om aandacht’ maar waar het door een oneindige stroom aan berichten, films en foto’s ‘haast onmogelijk is om nog op te vallen’. Met live video als logisch vervolg op de selfie. ‘Ik durf dan ook te stellen: we hebben nog niets gezien’.

Advertenties