“Twee onschuldige mannen digitaal schandpalen”

Tja. Het was weer eens flink mis op de sociale media. De twee ‘licht getinte’ mannen in een zwarte VW Polo waar heel Nederland naar zocht, bleken ‘een boerenzoon en een facebookvriend‘. In de zoektochten naar Romy en Savannah bleek voor de zoveelste keer ‘dat niet iedereen even goed met Twitter en Facebook kan omgaan’. Onder meer columnist Ozkan Akyol schreef over een veelgedeelde foto van twee mannen die de daders zouden zijn en van alles en nog wat toegewenst kregen. Waar de een sprak over ‘chemisch castreren’, opperde een ander ‘verplichte penetratie met een stok, net zolang tot ze doodbloeden’. En de daders kwamen, zo wisten twitteraars zeker, móest wel uit de hoek van IS komen. ‘Het was een actie van IS, gericht tegen jonge blanke vrouwen’. Maar het was, zoals zo vaak in dit soort zaken, weer eens helemaal fout: de mannen op de foto hebben niets met de zaak te maken. Akyol noemt het fascinerend dat de foto door duizenden mensen ‘klakkeloos met hun vrienden gedeeld werd’. Een van de twee mannen op de foto deed op internet al een oproep hem niet langer in verband te brengen met de dood van het meisje. ‘Wij worden onterecht door een misselijkmakende actie van een hersenloos figuur (…) veroordeeld tot mogelijke daders’. Op twitter is al opgeroepen tot actie tegen de verspreiders van de foto. ‘Een interessante kwestie voor het OM’.
Intussen is duidelijk dat, in beide zaken, verdachte en slachtoffer elkaar kenden. Niet verrassend is dat sociale media hier een belangrijke rol in speelden. Savannah en haar date (16, uit Den Bosch) kenden elkaar via sociale media, zei zelfs de burgemeester van Bunschoten. De twee hadden mogelijk zelfs afgesproken en ze hielden zich mogelijk enige tijd schuil op een ander adres. Ook Romy en de jongen (14, uit Lunteren) die is opgepakt voor betrokkenheid rond haar dood, kenden elkaar. Een vriend van het jochie had ooit verkering met Romy. Zij maakten samen video’s en deelden die op YouTube. Juist omdat op die sociale media ook allerlei wildwestverhalen ontstaan, adviseert Marjolein Aelberts van Slachtofferhulp Nederland ouders om met hun kinderen over de zaken te praten. ‘Hou de sociale media van je kind in de gaten’.

Advertenties