Online nepnieuws-site kost slechts 3,5 ton

Voor slechts 357 duizend euro is het mogelijk een hele nepnieuws-site op te zetten en te onderhouden, zo blijkt uit onderzoek van Trend Micro. Terwijl de halve wereld het over #osint heeft, blijkt het verschil tussen écht nieuws en fake nieuws steeds moeilijker te maken. Deze week nog: een verhaal over de beroving van een jonge vrouw blijft rondgepompt worden als ‘Italie 2017 door migranten’ maar is in werkelijkheid ‘Brazilie 2015‘. Enfin, de nepnieuwsindustrie draait op volle toeren. Al voor zo’n vijftig mille kun je een journalist in diskrediet brengen, voor 2325 euro creëer je een nep-celebrity met driehonderd duizend volgers en voor nog geen twee ton koop je een campagne die oproept tot straatprotesten – nepnieuws-as-a-service is een lucratieve bezigheid op (vooral) het dark web. Soms met succes. Zo was het recente nepnieuws over een crisis in het Midden-Oosten nog het gevolg van een Russische hack van een persagentschap in Qatar. Trend Micro hoopt met het rapport dat mensen bewuster worden en gaan nadenken als ze iets lezen, bijvoorbeeld in de aanloop naar een verkiezing.

Advertenties