Verkiezingen beïnvloeden met nepnieuws kan al voor 3,5 ton

Een twaalf maanden durende campagne om verkiezingsuitslagen te beïnvloeden? Kost 357 duizend euro. Een nep-Bekende Vlaming worden met 300 duizend volgers? Nu slechts 2325 euro. Maar het kan nog simpeler: voor 24 euro koop je het facebook-account van ‘een journalist naar keuze’, om opmerkelijke verhalen de wereld in te slingeren. En likes? Die kosten niet meer dan een kwartje tegenwoordig. Nepnieuws is tegenwoordig zo lucratief dat er zelfs zoiets als ‘nepnieuws-as-a-service’ bestaat. Zo stond er op (de overduidelijk uit nepnieuws bestaande) Washingtonfeed.com uitvoerig bericht over het bezoek van Donald Trump aan Saoedi-Arabië, met tientallen verzonnen berichten. Op talloze andere nepsites is te lezen dat WikiLeaks-oprichter Julian Assange CNN kapot zou maken, dat het bouwbedrijf Vinci in een fraudezaak betrokken was (de beurswaarde was een paar dagen later 6,5 miljard dollar lager …) en natuurlijk dat er een baby van twintig kilo geboren is en dat autodieven eerst je auto met eieren bekogelen. Dan zijn de Roemenen die bij benzinestations nepsleutelhangers uitdelen met chips erin, natuurlijk niet ver meer. Enfin, voor journalisten, beleggers én osint-medewerkers steeds lastiger wordt is om écht nieuws en nepnieuws uit elkaar te houden. Zeker op facebook waar de algoritmes zo zijn ingesteld dat een artikel met veel likes ook vaker gedeeld wordt. Beveiligingsexpert Albert Kramer van Trend Micro waarschuwt dan ook dat het aantal slachtoffers zal toenemen. Nepnieuws is big business, er valt flink mee te verdienen en dus wordt alle registers opengegooid. De Belgische bank KBC heeft daarom sinds kort een systeem gebouwd, gebaseerd op blockchain, dat checkt of persberichten echt zijn. ‘Als er maar een punt of komma anders is, dan past de unieke sleutel niet meer’, aldus een beveiligingsmanager van de bank.

Advertenties