“Als gebruikers met de billen bloot gaan, is gescheld en getrol snel afgelopen”

Volgens journalist Martin Sommer, op de opinie-pagina in De Volkskrant, is het simpel: als gebruikers van sociale media zich met naam en toenaam bekend maken, ‘is het gescheld en getrol snel afgelopen’. Sommer – ‘van internet heb ik niet zoveel kaas gegeten’ – reageert op Franse en Duitse plannen om nepnieuws, beledigingen, haatmail, bedreigingen van/door trollen tegen te gaan. Hij verwijst naar de Franse filosoof Tocqueville die 175 jaar terug al schreef dat ‘de remedie tegen schelden niet een verbod is’. Dat is anno 2018 nog altijd actueel, stelt Sommer: wie achteraf maatregelen neemt, is te laat en wie vooraf fatsoeneert, vermoordt het vrije woord. En waar bedrijven als Twitter, Facebook en Google niet aanspreekbaar zijn op hun goede naam, ‘ze hebben meer belang bij relletjes op het net want die genereren traffic en advertenties’, moeten gebruikers van sociale media ‘dus zelf hun anonimiteit prijsgeven’. Als die bekend zijn, voorspelt Sommer, ‘is het gescheld en getrol in een week afgelopen’. Zou het echt?

Advertenties

One thought on ““Als gebruikers met de billen bloot gaan, is gescheld en getrol snel afgelopen”

  1. Hans 15 januari 2018 / 18:41

    Nee, facebook heeft al heel lang de regel dat je je echte naam moet gebruiken, maar dat houdt veel mensen niet tegen. Daarnaast is het voor tech bedrijven praktisch onmogelijk om te controleren of mensen wel hun echte naam gebruiken.

Reacties zijn gesloten.