Beroemdheidscultus achter bekentenissen op sociale media

‘There’s no denying that social media crimes are part of the social media culture in which we live in 2018′. Professor Lori Andrews (IIT Chicago-Kent College of Law) spreekt in dit verband zelfs van ‘performance crimes‘. Het gaat hier over de (soms belachelijk aandoende) openheid waarmee daders van misdrijven, waaronder moord, op sociale media tonen wat ze doen of gedaan hebben. We zagen al eens een man die een foto online zette van de vrouw die hij gijzelde: ‘cute hostage, huh?’ We zagen al mannen die foto’s namen van hun zojuist neergestoken vrouw, we keken al een paar keer mee hoe mensen iemand neerschoten. We zagen bankovervallers poseren met dikke pakken bankbiljetten en zelfs mannen die hun status updaten en vriendschapsverzoeken accepteerden toen ze in een vuurgevecht met de politie waren verwikkeld. ‘Death by social media’ was zelfs het onderwerp van een recent tv-programma. Volgens Andrews – onlangs verscheen haar boek ‘I Know Who You Are and I Saw What You Did’ – is veel van dit gedrag te herleiden tot een soort beroemdheidscultus. ‘Alsof iedereen een ster in zijn eigen film wil zijn’. We leven nu eenmaal in een ‘celebrity culture’, zegt Andrews. Dat kopiëren we. En waar de echte beroemdheden soms nóg beroemder werden na een of ander incident, kopiëren we dat ook’.

Advertenties