VS: Politie “spioneerde” op Facebook naar demonstranten

Volgens de American Civil Liberties Union (ACLU) heeft de politie in Boston tussen 2014 en 2016 veel meer online gezocht naar (de identiteit van) demonstranten die de hashtag #muslimlivesmatter gebruikten dan bij andere demonstraties. De politie werkte daarbij nauw samen met Geofeedia, een monitoringbedrijf dat (toen nog) de beschikking had over alle data van Facebook, Twitter en Instagram. Er werd gezocht op voor de hand liggende zoekwoorden als ISIS en Islamic State, maar ook op termen als ‘smoke’ en ‘backpack’. Onduidelijk is of, en hoeveel, mensen zijn opgepakt als gevolg van deze monitoring, wel is bekend gemaakt dat de actie de gemeente zo’n 27 duizend dollar kostte. Volgens de ACLU is het aantal zoekacties op sociale media sinds 2016 alleen maar gestegen, vooral door het nieuwe beleid onder Donald Trump. Ook bij de grenspolities in de VS is zo’n stijging zichtbaar, aldus de ACLU. Buitenlandse reizigers moeten op hun visa waiver vóór entree in de VS aangeven wat hun ‘online presence’ is: of ze accounts hebben op Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, YouTube of Google+.

Advertenties