Google-medewerkers luisteren Nederlandse gesprekken mee

Tja. Huiszoeking anno 2019: eerst goed kijken of er ergens een ‘Google-assistent’ staat. Die apparaatjes, maar ook die van Amazon (Alexa) en Apple (Siri), staan 24/7 in de ‘luisterstand’. Veel gesprekken worden ook opgeslagen, meldt de NOS. Om het apparaat te leren wat er teruggezegd moet worden, om de techniek te verbeteren, omdat het letterlijk learning by listening is. Bij Google blijken er echter ook medewerkers mee te luisteren. Soms per ongeluk, maar natuurlijk ook om te ervaren of Google wel de juiste dingen terugzegt. Deze ‘taalexperts’ zorgen zo voor betere antwoorden, toch. Een Belg die door Google is ingehuurd voor dit werk, deelde onlangs duizend Nederlandstalige audiofragmenten met omroep VRT, enkele tientallen met de NOS. Mensen moeten beseffen dat andere mensen meeluisteren, stelt deze man. Volgens Google worden de ‘afgeluisterde’ gesprekken niet gekoppeld aan ‘persoonlijk identificeerbare informatie’. Niettemin zijn gesprekken soms wel heel privé, aldus de NOS, dat gesprekken hoorde waarin intieme onderwerpen werden besproken of werd geruzied.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.