Onlinebank Bunq relatief veel gebruikt bij oplichting

De Consumentenbond heeft onlinebank Bunq opgeroepen meer te doen aan fraudebestrijding. Bunq zou relatief vaak gebruikt worden bij oplichting via Whatsapp en Marktplaats. In 2020 kwamen bij de bond 123 klachten binnen over Bunq. ‘Dat is veel voor een kleine bank, met relatief weinig klanten in Nederland’. Bunq zou nieuwe klanten onvoldoende screenen en ze automatisch 25 verschillende bankrekeningnummers geven – ideaal voor gezinnen met aparte huishoudpotjes, maar natuurlijk ook voor internetfraudeurs. De rol van Bunq werd ontdekt door NRC. Een slachtoffer van Whatsappfraude die haar geld niet terug kreeg, vond online dat ‘bij heel veel andere slachtoffers’ ook een Bunq-rekening werd gebruikt. Ze tipte de krant. Waarna de Consumentenbond onderzoek deed. Volgens de bond kan al veel voorkomen worden als Bunq een naam-nummercontrole invoert. Een consument krijgt dan een seintje als de naam die bij de overboeking niet overeenkomt met de naam van de rekeninghouder. Bij Whatsappfraude zou dit systeem slachtoffers kunnen voorkomen, aldus de Consumentenbond. Bunq-oprichter Ali Niknam zegt de klachten ‘niet te herkennen’. Bunq zou ‘voorop lopen’ bij de inzet van kunstmatige intelligentie, maar ook ‘bewust geen gebruik maken’ van naam-nummerherkenning. Klanten zouden dat niet willen, omdat deze ‘IBAN Naam Check’ door een Rabobank-dochter wordt uitgevoerd. Bunq is ook ‘bewust niet telefonisch bereikbaar’, volgens Niknam omdat ‘telefonie geen geverifieerd kanaal is’. Wel is er ’24 uur per dag een online formulier beschikbaar’…

Update: Bunq heeft na alle kritiek inmiddels een ‘IBAN Naam Check’ ingebouwd.