Zorgen om online bedreigingen leerlingen

‘Ga ervan uit dat mede door de sociale media de buitenwereld eerder op de hoogte is dan de schoolleiding’, schrijft School & Veiligheid in een gids aan scholen. Aanleiding is de recente hausse aan online bedreigingen op scholen. Deze week sloot ook in Dordrecht een school nadat een leerling een andere leerling een dreigend bericht had gestuurd, inclusief foto van een pistool. Exacte cijfers over sluitingen zijn er niet, maar de dreigingen zijn natuurlijk niet nieuw. Soms gebeurt er lange tijd niets, dan weer volgen de dreigingen elkaar snel op. Sociale media spelen een rol, iedereen appt, post, deelt nieuwtjes en geruchten. Scholen hebben daarom vrijwel allemaal een crisisplan: bij een bedreiging, zoals een dreigmail, wordt de politie gebeld. Die maakt een inschatting en adviseert over sluiting. Daarna worden ouders, leerlingen en docenten ingelicht. Gedragspsycholoog Arjan de Wolf spreekt in De Telegraaf over een ‘soort online versie van de kogelbrief’. Hij ziet vooral sinds de coronapandemie meer agressie in de maatschappij. ‘Dat wordt ook genormaliseerd voor kinderen, want die zitten nog meer online dan hun ouders en zien er van alles’. Een van de gevolgen is dat niet alleen politici, sporters en artiesten te maken krijgen met online haat, maar ook scholen. Een foto van een wapen is dan snel verstuurd. En geeft jongens soms ook een bepaalde status, vermoedt massapsycholoog Hans van de Sande. ‘Daders zijn vaak betrekkelijk normale jongens die simpelweg doen wat er in hun sociale groepen gebeurt. Of het nou gaat om dezelfde soort schoenen dragen of crimineel gedrag. Als iemand met veel status in een groep dat doet, kunnen ze het allemaal gaan doen’. Streng straffen heeft daarom weinig zin en kan zelfs extra status opleveren. Volgens De Wolf moeten leraren daarom blijven praten over online wangedrag. ‘Ze hoeven niet alle kinderen te volgen op Instagram of TikTok, maar [in de klas] vragen wat ze daar allemaal doen, kan zeker geen kwaad’.