Klanten Bunq “opvallend vaak” slachtoffer van phishing

Klanten van onlinebank Bunq zijn ‘opvallend vaak’ slachtoffer van fraude en phishing. De Consumentenbond schreef er begin 2021 al over; recent deden ook NOS en NRC onderzoek. Daarin verifiëerden ze 28 gevallen van phishing, onder meer het verhaal van een vrouw die in een uur tijd een ton verloor. Ze had een sms’je gekregen over ‘nieuwe beveiliging’… Maar Bunq reageerde niet op haar klacht én die van andere slachtoffers. Het noodnummer bleek onbereikbaar en zelfs aangetekende brieven bleven onbeantwoord. Bunq-klanten raakten de afgelopen maanden ruim 1,6 miljoen euro kwijt aan helpdeskfraudeurs; over heel 2023 was dat anderhalf miljoen euro. Het grootste deel van de slachtoffers werd niet (volledig) schadeloos gesteld. Volgens Bunq heeft veiligheid echter ‘de hoogste prioriteit’, worden er daarbij ‘geavanceerde technologieën zoals AI, biometrische beveiliging en beveiligde communicatie’ gebruikt en staan ze ’24/7 klaar via de SOS-functie van de beveiligde app’.

Een gedachte over “Klanten Bunq “opvallend vaak” slachtoffer van phishing

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.