Geen vergoeding na malafide e-mail

Altijd leerzaam, die uitspraken van het Kifid over internetoplichting en -fraude. Deze keer vonnist het instituut dat creditcardmaatschappij ICS de schade van een klant niet hoeft te vergoeden. In de zaak draait het om man die een e-mail kreeg die van vervoerder DHL afkomstig leek. Hij moest 1,85 euro overmaken om het pakket ook bezorgd te krijgen. De man klikte op de link in de mail, voerde zijn creditcardgegevens in, keurde de transactie goed maar zag dat er 1880 euro was afgeschreven. Hij legde de schuld daarvan bij ICS maar die ontkende uiteindelijk alle betrokkenheid: de man was immers zelf verantwoordelijk voor het intikken van het juiste bedrag en had zelf toestemming gegeven voor de transactie. Volgens de gedupeerde was het bedrag echter na goedkeuring veranderd maar daar ging het Kifid niet in mee. ‘De enkele stelling van de consument dat hij in de app een betaling van een bedrag van 1,85 euro aan DHL, en niet een bedrag van 1880 euro [..] heeft goedgekeurd, is onvoldoende om te twijfelen aan de juistheid van de door ICS overgelegde uitdraai’, aldus de uitspraak. ‘Het had op de weg van de consument gelegen om op dat moment te verifiëren of het bedrag dat hij zou gaan betalen correct was’.