Slachtoffers internetpesten of wraakporno missen centraal loket

Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam pleiten voor een centraal kenniscentrum of meldpunt voor slachtoffers van online onrecht zoals internetpesten of -stalken, wraakporno, valse beschuldigingen en gelekte privégegevens. Veel slachtoffers weten niet goed waar ze juridische bijstand kunnen krijgen en een of ander centrale helpdesk zou gewenst zijn. Nu kunnen slachtoffers, afhankelijk van het onrecht, bij verschillende organisaties hulp krijgen maar daarmee wordt ‘de onrechtmatigheid niet altijd of pas na lange tijd aangepakt’. Een rechtszaak aanspannen blijft lastig en tijdrovend, een AVG-klacht heeft ‘minder garantie op succes’ en een verwijderverzoek bij een provider blijft vaak onbeantwoord. Volgens de onderzoekers kunnen slachtoffers veel baat hebben bij een ‘voorziening voor verzoeken tot snelle verwijdering van onrechtmatige online content’ dat meehelpt om de juiste (juridische) route te vinden, waarbij ‘elke vorm van online onrecht een andere aanpak vraagt’.